nieuwtjes van de rattery, de ratjes, de rittens en het reilen en zeilen hier....

dinsdag 3 februari 2009

Opvangers gebracht!


Vandaag kreeg ik een mailtje. Iemand wilde haar twee ratten kwijt, kon niet meer voor ze zorgen...en binnen een uur waren ze hier. Ik heb ze hier geboren zien worden ruim anderhalf jaar geleden, dus wat mij betreft, kwamen ze weer terug en zou ik een plekje voor ze zoeken. Marktplaats of in de natuur is géén optie!
De grote kerel met de 'gewone' vacht zag er goed gevoed en redelijk gezond uit, in de eerste instantie, maar had problemen met zijn vacht.
Uiteindelijk ben ik razendsnel met de diertjes naar de dierenarts gegaan vanmiddag, want ze waren er zó slecht aan toe! Zie de foto hieronder....
Open wonden als derdegraads brandwonden, pus en onder de parasietjes.

De 'satijn/langhaar' rat was helemaal niet goed verzorgd.
Doordat een satijn vachtje dunner en veel zachter is als die van een 'gewone' rat moet je wondjes in de gaten houden en parasietjes bestrijden, net als bij honden en katten...! Wanneer dat verwaarloosd wordt kan het bij elke rat voor GROTE problemen zorgen!

In dit geval was de mijt infectie al helemaal in de huid....
Het beestje kreeg pijnstilling, Anti-biotica, anti-parasiet en zal heel binnenkort speciale zalf krijgen....
Nu is de wond nog te open....sneu he... :o(
We willen een goed plekje vinden voor deze heren, maar voorlopig is de kooi héél goed gereinigd én blijven ze hier tot ze opgeknapt zijn...
Mocht er niemand voor ze komen, dan blijven ze lekker hier....

Ben er de héle dag niet lekker van...voel me er rot van....en verdrietig.
Wordt vervolgd!
Anous

7 opmerkingen:

  1. Hé wat zielig! Hoe komt ie aan die brandwonden eigenlijk? Ongelooflijk dat iemand het zover laat komen! :( Jammer dat diegene ze niet eerder heeft teruggebracht..
    Hopelijk knappen de heertjes snel weer op!
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijn wonden die 'lijken' op brandwonden. Waarschijnlijk heeft hij 'gewoon' jeuk gehad door de infectie...
    Wanneer de kooi zó vies is en de infectie niet behandeld wordt krijg je dit...
    In principe hadden ze ze voor een paar euro kunnen helpen met een anti-parasiet spray.....

    Ze zijn OOK terug gekomen juist omdat die éne er zo slecht uit zag.
    Ik neem ratten niet zómaar terug, maar was al bang dat het erger zou worden. Echter, zó extreem had ik ook niet verwacht.

    Anous

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop dat de ratjes met jou liefde en goede verzorging weer snel opgeknapt zijn!!
    Echt sneu om te zien, die arme beestjes....

    Groetjes Yvette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat vind ik dit erg zeg! Zo zielig! De bovenste lijkt precies op mijn ratje!
    Ik snap goed dat je je hier niet lekker van voelt, ik krijg al een rotgevoel wanneer ik dit zie en lees!

    Groetjes Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt heel zielig! En parasieten bestrijden is zo makkelijk. Ik heb met mijn ratjes ook weleens luizen gehad en dat is zo weg als je even druppels haalt. En voor het zo ver zou zijn als bij dat satijnventje dan had je al weken bij de dierenarts kunnen zijn. Schurft voel je toch op het huidje??
    Hoop dat je een goed huisje voor ze vindt!! Ik durf het niet aan om volwassen mannen bij mijn mannen te zetten. Maar ze hebben me wel geraakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze ratten raken me echt. Er is niets wat mij zo kwaad kan krijgen als dieren - en kindermishandeling. En als je het zover laat komen met je rat, dan is dat in mijn opinie echt mishandeling.

    Cis

    BeantwoordenVerwijderen
  7. jemig, dit is wel ernstig zeg!!
    Arme beestjes, hopen dat ze snel op knappen.
    Dat kereltje met die wonden moet heel veel pijn hebben gehad he!!

    Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen

De Rattery

Mijn foto
Een serieuze gezellige rattery in de omgeving van Haarlem en Amsterdam.